05 May 2011

Aku, Dia Atau Mereka Yang Salah???

Hidup memang tak selalu indah sebab masalah pasti akan sentiasa melanda insan yang bergelar manusia...Hidup tanpa masalah pun satu masalah juga kan??? Jadi lebih baik kita terima ujian dan dugaan Allah SWT dengan tenang dan redha...

Aku bersyukur kepada Allah SWT atas setiap apa yang dikurniakan kepada diri ini tidak kira sukar atau mudah aku menghadapi setiap yang diberi itu...Kadang-kadang bila dinilai dan diteliti balik setiap yang berlaku ada hikmahnya...

Menyesal??? Ye, adakalanya sebagai manusia timbul juga perasaan kesal sebab diketemukan dengan insan-insan yang tidak memahami tetapi hanya tahu meletakkan kesalahan di bahu ini untuk menanggungnya...

Ada ketika, aku terfikir salah aku, dia atau mereka??? Tapi, aku sentiasa positifkan diri bahawa pertemuan aku dengan dia mahupun mereka sudah ditentukan Allah SWT dan pastinya ada sebab kenapa terjadinya pertemuan itu dan aku hanya beranggapan setiapnya terkandung sejuta kebaikan dan hikmah...

Cuma aku perlu berhati-hati agar hati tidak terluka lagi dan langkah yang ku atur juga perlu jelas kerana aku tidak mahu di salah tafsir dan di pandang serong sedangkan yang sebenarnya adalah sebaliknya...Malah, aku akur mungkin sikap dan layananku membuat mereka salah tafsir...Maafkan aku atas setiap keprihatinan dan keakrabanku...

Biarkanlah berjuta hinaan, tohmahan dan penilaian yang salah daripada mereka terhadap aku...Aku redha dan akur dengan segalanya kerana siapalah aku untuk melawan setiap kehendak Allah SWT, selain cuba memperbaiki dan muhasabah diri setiap waktu...

Maafkan mereka??? Alhamdulillah kerana aku diberikan Allah SWT sifat lembut hati yang membuat aku mudah memaafkan dan sukar untuk memarahi...Namun, satu yang mungkin tidak mampu aku lakukan iaitu melupakan apa yang dia dan mereka lakukan ke atas diriku...

Apapun, aku hanya ingin menegaskan suka dan sayang bukan bermakna cinta...

No comments:

Post a Comment